Eerste editie Lavans Halve van Helmond

Op zondag 18 juli vindt de eerste (coronaproof) editie van de Lavans Halve van Helmond plaats. Een jaarlijks terugkerend hardloop- en wandelevenement door Helmond en omgeving, met de halve marathon als centraal onderdeel.

De Lavans Halve van Helmond is een serieuze, prestatiegerichte wedstrijd als basis voor een laagdrempelig evenement. Iedereen kan meedoen: jong – oud, beginnend – gevorderd, recreatief – prestatief. Het gaat om samen sporten in een gezellige Helmondse sfeer!  

Achtergrond

Met de Lavans Halve van Helmond hebben Lopersgroep Brandevoort (LGB) en de Helmondse Atletiekclub (H.A.C.) samen invulling gegeven aan de ambitie om een grootschalig, succesvol en professioneel hardloop- en wandelevenement te organiseren voor Helmond en omgeving.
LGB heeft de afgelopen jaren het loopevenement Rondje Brandevoort georganiseerd en wil dit verder uitbreiden. H.A.C. was mede-organisator van de Nightrun en ziet het als gemis dat er geen grootschalig sportief evenement in Helmond is op dit gebied. Samen hebben de verenigingen daarom de stichting “Halve van Helmond” opgericht.

Hardloopwedstrijden en wandelloop

Naast de halve marathon zijn er diverse andere hardloopwedstrijden: 10 km, 5 km, bedrijvenloop, scholierenloop en kidsrun. Ook is er een wandelloop van 7 km en van 15 km.

Lees meer over de onderdelen.

Inschrijven kan t/m 11 juli.

N.B. In tegenstelling tot eerdere berichten zullen de startnummers niet opgestuurd worden. De tijd tussen sluiten van de inschrijvingen, het produceren en opsturen van de nummers en het uiteindelijke versturen naar de deelnemers blijkt te kort om de startnummers op tijd bij de deelnemers te hebben.

Hitteprotocol

In het geval van hoge temperaturen op de dag van de Lavans Halve van Helmond, verwijzen wij deelnemers naar onderstaande adviezen en video:

Adviezen voor lopers (atletiekunie.nl)

Video (klachten herkennen waar jij mee te maken kan krijgen tijdens een hardloopwedstrijd op warme dagen)


Coronamaatregelen

Om deze editie op een veilige manier te kunnen laten verlopen, zijn er een aantal coronamaatregelen opgesteld:

  • Inschrijven alleen online, geen na-inschrijving
  • Indeling startgroepen op eindtijd
  • Kom in sportkleding
  • Op het evenementen terrein worden geen bezoekers toegelaten op zondag 18 juli
  • Voor de kidsrun (op zaterdag 17 juli) mogen ouders als bezoeker het terrein op. Graag uw kind begleiden met één ouder, zo kunnen we zorgen dat alle ouders een zitplaats hebben (dit is verplicht)
  • Omkleden en bagage in open tent zonder wanden, alleen een dak
  • Inlopen buiten het terrein, daar is ook het sanitair
  • 30 minuten voor de start op het HAC terrein in de startvakken op 1,5m afstand
  • Beperkt sanitair op het HAC terrein
  • Startgroepen worden na elkaar gestart. De startgroepen worden tot de start op 1,5 m gehouden, ook in de startvakken
  • De muziek langs de route komt te vervallen, dit om groepsvorming langs de route te voorkomen
  • Langs de route is er geen publiek toegestaan
  • Na afloop via de verzorgingspost, de omgekeerde route naar omkleden en bagage
  • Geen bezoekers op het terrein en overal op het terrein geldt 1,5 m afstand (behalve voor deelnemers die aan de wedstrijd bezig zijn). Na de finish gaan de deelnemers zitten en moet er weer 1,5 m afstand gehouden worden
  • Horeca: er zijn terrassen ingericht met ruime afstand voor de deelnemers die klaar zijn. Ook hier geldt 1,5 m afstand. Een vaste zitplaats is daarbij verplicht en drankjes worden uitgeserveerd
  • Op het evenemententerein zullen vrijwilligers actief controleren of deelnemers zich aan de coronamaatregelen houden
  • Eventueel besteld hardloopshirt kan worden afgehaald op vertoon van startnummer vooraf of na de wedstrijd

Meer informatie over de coronamaatregelen is hier te vinden.