UPDATE CORONAMAATREGELEN 14 JULI 2021

We hebben groen licht van de gemeente gekregen dat de Lavans Halve van Helmond definitief doorgaat. Belangrijk daarbij is dat alle deelnemers tijdens het evenement de coronamaatregelen goed naleven.

In overleg met de gemeente Helmond zijn de volgende extra coronamaatregelen genomen:

  • Op het evenementen terrein worden geen bezoekers toegelaten op zondag 18 juli
  • Voor de kidsrun (op zaterdag 17 juli) mogen ouders als bezoeker het terrein op. Graag uw kind begleiden met één ouder, zo kunnen we zorgen dat alle ouders een zitplaats hebben (dit is verplicht)
  • Op het terras op het evenemententerrein kan een drankje genuttigd worden op 1,5m afstand. Een vaste zitplaats is daarbij verplicht en drankjes worden uitgeserveerd
  • De muziek langs de route komt te vervallen, dit om groepsvorming langs de route te voorkomen
  • Langs de route is er geen publiek toegestaan
  • Op het evenemententerein zullen vrijwilligers actief controleren of deelnemers zich aan de coronamaatregelen houden

Wij verzoeken iedereen vriendelijk zich aan de coronamaatregelen te houden. Zo kunnen we er samen een mooi en gezellig evenement van maken!

UPDATE CORONAMAATREGELEN 10 JULI 2021

Tijdens de persconferentie op vrijdag 9 juli 2021 werd de volgende maatregel ingevoerd voor sportwedstrijden (per 10 juli): “Evenementen, culturele locaties en publiek bij professionele sportwedstrijden en sport- en jeugdactiviteiten zijn toegankelijk mits iedereen een vaste zitplaats heeft en op anderhalve meter afstand van elkaar zit.”

Wat voor invloed heeft dit op de Lavans Halve van Helmond?
Omdat er een toezegging voor een vergunning is vanuit de Gemeente Helmond met de hierin opgenomen coronamaatregelen, gaan wij er als organisatie van uit dat het evenement doorgaat. De beslissing daarvoor en de definitieve uitvoering ligt bij de gemeente. Wij zijn in gesprek met de gemeente.

Wat gaat er veranderen bij de Lavans Halve van Helmond?
Ten eerste, bij de kidsrun op zaterdagavond gaan wij ervan uit dat de ouders die de kinderen begeleiden mee kunnen komen het terrein op maar wij vragen nadrukkelijk om met 1 ouder te komen. Hiervoor zijn er genoeg zitplaatsen op anderhalve meter afstand van elkaar. Echter, vanwege het hoge aantal inschrijvingen kunnen wij enkel voldoende zitplaatsen garanderen als alle kinderen met 1 ouder komen.

Op zondag kunnen wij helaas geen publiek toestaan op het terrein. Deelnemers mogen op het terrein blijven tot en met de prijsuitreiking maar worden gevraagd om na afloop van de wedstrijd gebruik te maken van de zitplaatsen. Er is voldoende zitcapaciteit op anderhalve meter afstand.

Publiek langs de route is helaas ook niet toegestaan.


Coronamaatregelen

Om deze editie op een veilige manier te kunnen laten verlopen, zijn er een aantal coronamaatregelen opgesteld:

  • Inschrijven alleen online, geen na-inschrijving
  • Indeling startgroepen op eindtijd
  • Kom in sportkleding
  • Op het evenementen terrein worden geen bezoekers toegelaten op zondag 18 juli
  • Voor de kidsrun (op zaterdag 17 juli) mogen ouders als bezoeker het terrein op. Graag uw kind begleiden met één ouder, zo kunnen we zorgen dat alle ouders een zitplaats hebben (dit is verplicht)
  • Omkleden en bagage in open tent zonder wanden, alleen een dak
  • Inlopen buiten het terrein, daar is ook het sanitair
  • 30 minuten voor de start op het HAC terrein in de startvakken op 1,5m afstand
  • Beperkt sanitair op het HAC terrein
  • Startgroepen worden na elkaar gestart. De startgroepen worden tot de start op 1,5 m gehouden, ook in de startvakken
  • De muziek langs de route komt te vervallen, dit om groepsvorming langs de route te voorkomen
  • Langs de route is er geen publiek toegestaan
  • Na afloop via de verzorgingspost, de omgekeerde route naar omkleden en bagage
  • Geen bezoekers op het terrein en overal op het terrein geldt 1,5 m afstand (behalve voor deelnemers die aan de wedstrijd bezig zijn). Na de finish gaan de deelnemers zitten en moet er weer 1,5 m afstand gehouden worden
  • Horeca: er zijn terrassen ingericht met ruime afstand voor de deelnemers die klaar zijn. Ook hier geldt 1,5 m afstand. Een vaste zitplaats is daarbij verplicht en drankjes worden uitgeserveerd
  • Op het evenemententerein zullen vrijwilligers actief controleren of deelnemers zich aan de coronamaatregelen houden
  • Eventueel besteld hardloopshirt kan worden afgehaald op vertoon van startnummer vooraf of na de wedstrijd